あなたにどんな行動がとれるのか。〔#249〕

あなたにどんな行動がとれるのか。


学会を貧乏人と病人の集まりだなんて
悪口をいうものがいたら、こう言ってやりなさい。

「それでは、あなたは貧乏人と病人を、何人救ったのですか」と。
ー『新人間革命』第2巻「先駆」21㌻


If anyone denigrates the Soka Gakkai 
as a gathering of the poor and sick, please ask them, 
"How many people have you rescued from poverty and sickness?"
-The New Human Revolution vol. 2, Vanguard P14





矛盾だ、不平等だと文句を言うだけで、

それが解決できるなら、こんなに簡単なことはない。



その現実を直視して、道を切り開いてきたのが、世界広布の歩みです。
ー新人間革命第9巻「新時代」82㌻




It would be wonderful if we could transform this situation
by merely pointing out the contradictions
and complaining about them, but it's not that simple. 



"In our movement to achieve worldwide kosen-rufu,
we have faced this reality head-on and opened new frontiers"

-The New Human Revolution vol. 9, New Era, p63





現実というものは、

理想や観念の尺度に、きちんと合うことはあり得ない。



すると、ここが悪い、あそこが悪いとなり、

失望が重なって、不平や不満だらけになってしまう

それは、たとえば、桜の木を基準に梅の木を見て、これは変な桜だと言って、落胆しているようなものでしょう。むしろ、こうでなくてはならないという、頭のなかでつくり上げた基準にこだわらず、もっと自由にものを見るべきです(中略)

今いる場所で、
幸福になる方法を知らないから不幸なのです。
ー新人間革命第6巻「宝土」34-36、39㌻




Reality invariably never quite matches the ideal vision
or image of what you want it to be.


So you end up finding fault with everything, adding to your

despair and amplifying your discontent and dissatisfaction.

It's kind of like looking at a plum tree expecting it to be a cherry tree. You say, "What a strange-looking cherry tree!" and end up being disappointed.
Instead, you should try to see things more flexibly...

People are unhappy because
they don't know how to be happy where you are.


-The New Human Revolution vol. 6, Treasure Land, P28-31



たとえば、いい加減で、周囲に迷惑をかけてばかりいる、
問題の多い先輩幹部がいたとします。
その姿を見て憤りを感じる。
それは当然です。

しかし、ともすると、
〝だから、私は学会活動をやらない。会合にも出ない〟
ということになってしまう。

それが、『瞋恚』という魔に敗れた姿なんです。

自分が、人間革命を、一生成仏をめざして仏道修行していくことと、
先輩幹部がだらしないこととは、本来、別の問題です。

それを一緒にして、
自分の信心の後退を正当化しようとする心こそ、
克服すべき対象なんです
ー新人間革命第27巻「激闘」265㌻ー



Let’s say, for example, that you have a 
problematic leader, someone who behaves irresponsibly 
and is constantly causing trouble for everyone. 
Observing this, you feel indignant. 
That’s natural. 

But if it causes you to stop doing activities and 
going to meetings, 

you will have been defeated by 
the devilish function of anger. 

“Persevering in your Buddhist practice 
so that you can carry out your human revolution and 
attain Buddhahood in this lifetime is essentially 
unrelated to poor behavior by leaders. 

It’s vital to overcome the tendency to justify slacking off 
in your Buddhist practice by blaming others.
” Shin’ichi’s explanation was very practical.
-The New Human Revolution vol. 27, Fierce Struggle




みなさん、こんにちは。
お元気にお過ごしでらっしゃいますでしょうか。

「新人間革命」から引用させて頂いておりますが、どうでしたか?

いやー、しびれますねぇ。

心に響く言葉が多く、あれもこれも全部紹介したくなるのをグッとこらえるのが大変です。笑。

今回は、誰かがよく言ってそうな、メジャーな批判や愚痴のようなものを、切れ味抜群に、パコーンと切っている部分です。非常に分かりやすく、本質を一突きですね。

こちらで付け足すことは何もありません。

もう、本当におっしゃる通り。



さあ素晴らしき人生を!



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